April 14, 2010

As Social Media Spreads


Photoshop van Adobe www.adobe.com heeft sinds het internet en deel van ons dagelijks leven is gaan uitmaken, een belangrijke rol gespeeld in Social Media. Op talloze fora en weblogs kregen foto’s in de reacties het stempel Photoshop. Omdat gebruikers niet geloofden dat het echt was. Vaak ook om zomaar iets te achter laten in de comment, trouwens. En niet soms zelfs bij filmpjes (waar je met Photoshop dus niet aan kunt veranderen).

Photoshop heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Het is hét toonaangevende programma op het gebied fotobewerking en de naam is overal terug te vinden. Miljoenen mensen gebruiken het programma om foto’s te bewerken.

Het is geen eenvoudig programma om onder de knie te krijgen, maar als je de reacties op blogs bekijkt, denkt iedereen er iets van te weten. En het zelfs denken te kunnen gebruiken. Vaak is van de inhoud van de opmerking al genoeg op te maken. Niet dus.

Photoshop is een erg duur programma en niet iedereen koopt het. Velen downloaden illegale versies en maken zich het programma meester (laten we zeggen dat ze zich de beginselen- filters en het gummetje - van het programma onder de knie krijgen).

Adobe, de maker van Photoshop, heeft handig ingespeeld op deze populariteit. Wetend dat niet iedereen die het gebruikt het zal kopen, maar wel rekening gehouden met de populariteit van het programma.

Een half jaar geleden (november 2009) kwam Adobe met een gratis iPhone-applicatie om foto’s te bewerken http://itunes.apple.com/app/photoshop-com-mobile/id331975235?mt=8, zij het, vergeleken met de desktop applicatie, met zeer beperkte mogelijkheden to fotobewerking, maar wel al met een share-functie. Sinds kort is deze community uitgebreid met www.photoshop.com een begrip aan het worden.

Adobe combineert online fotobewerking met Social Media. Een prachtig idee! Mensen kunnen online foto's bewerken, en uploaden en delen met andere gebruikers.

Iedereen kan lid worden, zijn of haar foto’s uploaden, bewerken en delen met de rest van de geregistreerde gebruikers. Social Media EN Photoshop in één.

Wat ik goed vind aan deze zet van Adobe, is dat ze zich als grafische reus (onbetaalbaar voor de gemiddelde gebruiker) nu een plek heeft verworven in de wereld van Social Media, waar ze al zo lang deel van heeft uitgemaakt.

Registreren is eenvoudig, uiteraard gratis en het bewerkingsprogramma werkt als een speer.

Voor iedereen is het dure Photoshop bereikbaar geworden. Geweldig!

De bediening is eenvoudig en de resultaten zijn, kort gezegd: Photoshop!

Bravo.

Ik ben nu een week lid en heb een redelijk aantal foto’s bewerkt en moet zeggen dat ik (nog) geen nadelen of minpunten heb kunnen bespeuren. Het is een geweldige toevoeging aan de wereld van Social Media en ik geloof dat  www.photoshop.com  een grote gaat worden. 

In elk geval verdienen ze het.


Jacco


bronnen: www.photoshop.com, iTunes, App Store



© Fred Händl - 2010



No comments: